فریده نرگسی؛ علی فتحی آشتیانی؛ ایران داودی؛ عماد اشرفی
چکیده
درمان فراتشخیصی یکپارچه از جمله درمانهای جدید روان شناسی است که اثر آن بر بسیاری از متغیرهای روان شناسی تایید شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر حساسیت اضطرابی، تحمل پریشانی و علائم وسواسی-اجباری در افراد دچار اختلال وسواسی-اجباری بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه ...
بیشتر
درمان فراتشخیصی یکپارچه از جمله درمانهای جدید روان شناسی است که اثر آن بر بسیاری از متغیرهای روان شناسی تایید شده است. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان فراتشخیصی یکپارچه بر حساسیت اضطرابی، تحمل پریشانی و علائم وسواسی-اجباری در افراد دچار اختلال وسواسی-اجباری بود. روش تحقیق این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. در این پژوهش،30 نفر از بیماران دارای اختلال وسواسی-اجباری شهر سنندج به صورت تصادفی در گروه آزمایشی (9 زن و 6 مرد) و کنترل (9 زن و 6 مرد) جایگزین شدند. جلسات درمان هفته ای یک جلسه به مدت 60 دقیقه طی 12 هفته متوالی برگزار شد. برای جمع آوری داده ها در پیش آزمون پس آزمون از پرسشنامه های مقیاس حساسیت اضطرابی (Reiss,1986)، پرسشنامه تحمل پریشانی (Simons & Gaher, 2005) و پرسشنامه وسواس ییل براون (Goodman, 1986) استفاده شد. داده ها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیری (MANOVA) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج MANOVA نشان داد که بین دو گروه تفاوت معنی داری وجود دارد (001/0 p<و 634/4F =). یافته ها نشان داد که درمان فراتشخیص بر کاهش حساسیت اضطرابی و علائم وسواسی اجباری و افزایش تحمل پریشانی در افراد دارای اختلال وسواسی-اجباری موثر است (). بر اساس یافته ها درمان فراتشخیصی یکپارچه باعث کاهش حساسیت اضطرابی و علائم وسواسی-اجباری و افزایش تحمل پریشانی در افراد دارای اختلال وسواسی-اجباری استفاده شد.
سلیمه داستان؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 2 ، دی 1393، ، صفحه 205-224
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش مدیریت استرس بر غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی دانشآموزان دختر دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز بود. طرح پژوهش، یک طرح گروه گواه با پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان دختر پایه اول دبیرستانهای شبانهروزی شهر شیراز در سال تحصیلی 93-92 بود که به پرسشنامههای غربتزدگی، مشکلات بین فردی و سازگاری خوابگاهی پاسخ دادند. سپس بر حسب بالا بودن نمرات غربتزدگی و مشکلات بین فردی و پایینتر بودن نمره سازگاری، از هر مدرسه 17 نفر انتخاب گردید و به تصادف یکی از مدارس به عنوان گروه آزمایش و دیگری به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه آزمایش تحت 10 جلسهی 2 ساعته آموزش مدیریت استرس قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان داد که آموزش مدیریت استرس باعث کاهش غربتزدگی و مشکلات بین فردی و افزایش سازگاری خوابگاهی در دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است.
سیمین غلامرضایی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ یداله زرگر؛ ایران داودی؛ سودابه بساک نژاد
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 33-54
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه لرستان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. نمونهگیری در این پژوهش طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول تعداد 641 دانشجوی دختر از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه لرستان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین تأثیر روان درمانی بین فردی بر عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن در دانشجویان دختر دانشگاه لرستان بود. پژوهش حاضر از نوع آزمایشی میدانی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه گواه بود. نمونهگیری در این پژوهش طی دو مرحله انجام گرفت. در مرحله اول تعداد 641 دانشجوی دختر از میان دانشکدههای مختلف دانشگاه لرستان به صورت تصادفی مرحلهای انتخاب شدند. در مرحله بعد 32 دانشجو بر اساس ملاک شمول نمره 20 و بالاتر در پرسشنامه نگرشهای خوردن به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت تصادفی به گروه آزمایش و گروه گواه گمارده شدند. در این پژوهش به منظور سنجش مؤلفههای اختلال خوردن از آزمون نگرش خوردن و برای سنجش عملکرد روانی- اجتماعی از پرسشنامه ارزیابی آسیب بالینی استفاده شد. در مورد گروه آزمایش مداخله درمانی شامل 14 جلسه درمان بین فردی بود. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس چند متغیری (مانوا) استفاده شد. نتایج نشان داد بین دو گروه از لحاظ عملکرد روانی – اجتماعی و مؤلفههای اختلال خوردن تفاوت معنیداری به نفع گروه آزمایش وجود دارد. بنابراین میتوان بیان داشت درمان بین فردی در بهبود عملکرد روانی – اجتماعی و کاهش مؤلفههای اختلال خوردن دانشجویان گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه مؤثر بوده است.
یداله زرگر؛ حسین واحدی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند؛ ایران داودی
دوره 21، شماره 1 ، تیر 1393، ، صفحه 161-174
چکیده
هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تأثیر درمان نوروفیدبک و دارو درمانی بر عملکرد مداوم در دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر سنین 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو ...
بیشتر
هدف این تحقیق مقایسه و بررسی تأثیر درمان نوروفیدبک و دارو درمانی بر عملکرد مداوم در دانشآموزان پسر مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی میباشد. روش این پژوهش از نوع طرح نیمه آزمایشی بود که در آن نمونهای شامل 30 نفر از دانشآموزان پسر سنین 7 تا 14 سال مبتلا به اختلال کمبودتوجه-بیش فعالی شهر تبریز انتخاب و پس از جایگزینی تصادفی در دو گروه درمان نوروفیدبک و دارودرمانی، مورد مطالعه قرار گرفتند. در فرایند اجرا، گروه نوروفیدبک به مدت 20 جلسه طی دو ماه تحت درمان نوروفیدبک قرار گرفت و گروه درمان دارویی در این مدت ریتالین مصرف کرد. نتایج اثربخشی هر دو درمان نوروفیدبک و دارودرمانی را در بهبود توجه و کاهش تکانشوری تأیید کرد. بین دو گروه درمانی در بهبود عملکرد مداوم تفاوت معنیداری یافت نشد.
ایران داودی؛ مرضیه فتاحی نیا؛ یداله زرگر
دوره 17، شماره 2 ، دی 1389، ، صفحه 213-234
چکیده
هدف این پژوهش مقایسه کمالگرایی، الکسی تایمی و سلامتروان در بین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر (IBS) و افراد سالم مراجعه کننده به مطبهای گوارش شهر اهواز است که در تابستان و پاییز 1388 اجرا شد. نمونهی پژوهش حاضر 144 نفر، شامل 72 بیمار مبتلا به IBS و 72 فرد سالمی بود که به عنوان همراه بیمار در مطب حضور داشتند و با تکمیل فرمAPS ، TAS-20و ...
بیشتر
هدف این پژوهش مقایسه کمالگرایی، الکسی تایمی و سلامتروان در بین بیماران مبتلا به سندرم روده تحریکپذیر (IBS) و افراد سالم مراجعه کننده به مطبهای گوارش شهر اهواز است که در تابستان و پاییز 1388 اجرا شد. نمونهی پژوهش حاضر 144 نفر، شامل 72 بیمار مبتلا به IBS و 72 فرد سالمی بود که به عنوان همراه بیمار در مطب حضور داشتند و با تکمیل فرمAPS ، TAS-20و GHQ در این تحقیق شرکت کردند. جهت آزمون فرضیهها از روش تحلیل واریانس چندمتغیری در سطح معنیداری 05/0 P<استفاده شد. یافتهها بیانگر این بود که بیماران IBS از نظر این سه ویژگی با افراد سالم تفاوت معنیدار دارند، به طوری که افراد بیمار در مقایسه با افراد سالم، کمالگراتر و الکسیتایمی کمتر بوده و از سلامت روان پایینتری برخوردارند.
ایران داودی؛ آرامه صفی خانی؛ مهناز مهرابی زاده هنرمند
دوره 16، شماره 2 ، دی 1388، ، صفحه 87-112
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) به عنوان متغیرهای پیشبین تیپهای شخصیتی A، C و D در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا گردید. نمونه شامل 273 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز بود، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) به عنوان متغیرهای پیشبین تیپهای شخصیتی A، C و D در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا گردید. نمونه شامل 273 دانشجوی کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه شهید چمران اهواز بود، که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامههای گری- ویلسون (GWPQ)، تیپ A(TAQ)، تیپ شخصیتی C (TCPI) و تیپ D(DS14) بود. در این پژوهش به منظور تحلیل دادهها از همبستگی متعارف استفاده شد. یافتهها نشان میدهد که ترکیب خطی تیپهای شخصیتی A، C وD به وسیلهی ترکیب خطی سیستمهای مغزی-رفتاری (سیستم فعالساز رفتاری، سیستم بازداری رفتاری و سیستم جنگ و گریز) قابل پیشبینی است. طبق تابع متعارف اول در این پژوهش، به ترتیب تیپهای شخصیتی D، C و A به وسیله سیستمهای بازداری رفتاری و جنگ و گریز قابل پیشبینی هستنند. همان طور که نتیجهها نشان دادند، تیپهای شخصیتی A،C و D به وسیلهی سیستمهای مغزی-رفتاری متفاوتی قابل پیشبینی هستند. با توجه به این نتیجهها این سه تیپ شخصیتی از این نظر از هم قابل تمیز و تفکیک هستند.